keskiviikko 29. toukokuuta 2019

Tila- ja aikasidonnaisuus taidekasvatuksessa / tuntisuunnitelma

Harjoituskerralla tutustuttiin muutamaan tekstiin koskien ilmiöoppimista ja paikkasidonnaisuutta kouluissa, perfomanssia ja taiteen prosessinomaisuutta. Näiden tekstien pohjalta teimme tuntisuunnitelman viidelle kaksoistunnille lukiossa toteutettavaksi.


1. tunti: Johdanto tila-, aika- ja paikkasidonnaiseen taiteeseen
    • ympäristötaide, installaatio ja performanssi
    • minitehtävä installaatiosta koulun ympäristöön ajatusten herättämiseksi
    • tarkempi katsaus ympäristötaiteeseen seuraavan tunnin pohjustamiseksi 
2. tunti: Ympäristötaide
    • paikkasidonnaisuus; pois luokkahuoneesta lähiympäristöön
    • prosessityöskentely korostuu
    • hetkellinen taide
    • materiaalit luonnosta
    • 3-4 hengen ryhmä
3. tunti: Installaatio
    • koululta saatavat materiaalit käytössä; jokaisella ryhmällä oma väri
    • paikkasidonnaisuus; koulu ja sen lähiympäristö
    • 3-4 hengen ryhmä 
4. tunti: Performanssi
    • alkuun lämmittelyharjoituksia
    • performanssin suunnittelu 3-4 hengen ryhmissä (kesto 2-5 min) 
5. tunti: Loppukatselmus
    • performanssien esittäminen ja keskustelu harjoituksista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Palaute toisille ryhmille

Ryhmä 3 - performanssi  Ryhmän teos otti vahvasti kantaa nykyajan kulutustottumuksiin ja niiden vaikutuksista luontoon. Performanssi oli h...